poniedziałek, 8 czerwca 2009

Czym charakteryzuje się oferta first minute?

W odróżnieniu do last minute, oferta first minute charakteryzuje się odległym terminem wyjazdu (sprzedaż ofert letnich rozpoczyna się już w porze zimowej). Dzięki temu Klient może liczyć na znaczny rabat – nawet 40 % zniżki od katalogowej ceny wycieczki lub inne profity jak wycieczka fakultatywna czy samochód z wypożyczalni gratis.

Czym charakteryzuje się oferta last minute?

Jest to oferta, która ze względu na zbliżający się termin wyjazdu proponowana jest ze znacznym rabatem cenowym, oznaczana także jako Hit, Joker, Last Moment, Last Second, LastMinute.

Czym różni się śniadanie w formie szwedzkiego stołu (bufetu) od śniadania kontynentalnego?

Szwedzki stół umożliwia Klientom wybór dań z wystawionych półmisków i specjalnych naczyń oraz zestawianie posiłków według własnego uznania, natomiast śniadanie kontynentalne to najczęściej zestaw składający się z podstawowych, niezbędnych produktów (pieczywo, wędlina, ser, masło, herbata, kawa itp.).

Co oznaczają skróty WŁ, BB, HB, FB, AI, UAI zamieszczone przy ofertach?

(wyżywienie własne) – brak wyżywienia w ofercie
BB (z ang. bad and breakfast) – śniadanie najczęściej serwowane w formie szwedzkiego stołu lub tzw. śniadanie kontynentalne.
HB (z ang. half board) - śniadanie i obiadokolacja
FB (z ang. full board) – wyżywienie pełne: śniadanie, obiad i kolacja
AI (z ang. All Inclusive) - wszystko w cenie (zwykle: śniadanie, obiad, kolacja, przekąski w ciągu dnia, napoje bezalkoholowe i lokalne alkohole).
UAI (z ang. Ultra All Inclusive) - bogatsza oferta All Inclusive (m.in. późne śniadania, alkohole importowane, soki ze świeżych owoców, lody, posiłki a’ la carte)

Prosimy pamiętać, że w zależności od kraju, klasy hotelu itp., szczególnie pod opcją All Inclusive i Ultra All Inclusive kryje się wiele różnych standardów.

Co oznaczają hotelarskie skróty DBL, TPL i SGL ?

DBL - (z ang. double) - standardowy pokój przeznaczony dla 2 osób dorosłych
SGL - (z ang. single) - pokój jednoosobowy lub standardowy pokój dwuosobowy przeznaczony do pojedynczego wykorzystania.
TPL – (z ang. triple) - standardowy pokój przeznaczony dla 3 osób dorosłych

Reklamacje dotyczące standardu hotelu podczas wakacji za granicą

Jeżeli po przyjeździe okazuje się, że standard pokoju jest inny niż zamawiałeś, to do kogo powinieneś się zwrócić o pomoc? Do miejsca, gdzie rezerwowałeś usługę, czy do faktycznego organizatora? Oto, co w takiej sytuacji powinieneś zrobić.

Jeżeli są to sprawy związane z hotelem, na przykład brak krzesła albo stół bez nogi :) czy brud w pokoju, to w pierwszej kolejności udaj się do recepcji. Jeżeli nieznajomość języka uniemożliwia Ci skomunikowanie się z recepcją, to wtedy zwróć się do rezydenta. Od rezydenta powinieneś bowiem otrzymać jego numer telefonu, pod który możesz dzwonić o dowolnej porze.

Przykładowo w ofercie biura TUI istnieje coś takiego jak ZAK. Jest to niemiecki skrót oznaczający natychmiastową pomoc i rekompensatę w miejscu wypoczynku. Jeżeli jakość usług nie zgadza się z opisem w katalogu, należy w ciągu 24 godzin zwrócić się z tym do rezydenta, a jego obowiązkiem jest rozwiązać każdy problem w ciągu następnych 24 godzin.

Jako biuro podróży możemy interweniować dopiero wtedy, kiedy są problemy z rezydentem. Na odległość trudno jednak coś załatwić. Dlatego postaraj się najpierw wyjaśnić problem na miejscu.

Jeżeli rezydent nie będzie w stanie rozwiązać problemu, musi Ci coś dać w zamian. Czasami wypożyczają samochody, czasami oferują bonusowe wycieczki. Jeżeli sposób załatwienia problemu nie będzie Ci odpowiadał, to wtedy na miejscu składasz pisemną reklamację. Po powrocie potwierdzoną przez rezydenta reklamację dostarczasz do naszego biura. To jest bardzo ważne! Bez tego papierka nie będziesz już nic w stanie załatwić.

Oczywiście możesz zawsze złożyć skargę na rezydenta. W praktyce jednak wygląda to tak, że touroperatorzy piszą do nas, że bardzo im przykro i że w następnym roku nie będzie już tego rezydenta. I na tym zwykle się kończy.

W sumie na szczęście bardzo rzadko zdarzają się nam takie bardzo poważne reklamacje. Znamy bowiem większość hoteli i staramy się unikać niesprawdzonych miejsc.

niedziela, 7 czerwca 2009

Hotele - co oznaczają te gwiazdki?

Standardy hoteli - trochę teorii

Zawsze zastanawiało mnie co dokładnie oznaczają te wszystkie hotelowe gwiazdki. Poszperałem trochę w sieci i oto co znalazłem.

Ilość gwiazdek informuje nas o standardzie obiektu (według lokalnej kategoryzacji):


klasa turystyczna – obiekty bez kategorii, bardzo skromne


- obiekty niskiej kategorii, skromnie wyposażone


- obiekty średniej klasy, funkcjonalnie urządzone, o przeciętnym standardzie świadczonych usług i infrastruktury

- obiekty o dobrym poziomie świadczonych usług, z dobrą obsługą,


- obiekty o najwyższym standardzie usług, zwykle z komfortowo urządzonymi pokojami i urozmaiconą kuchnią


+ lux - znak + lub lux oznacza że obiekt sklasyfikowany w danej kategorii np.

+ - wyróżnia się na tle innych ich obiektów np. hotel jest nowy


Co kraj to obyczaj.

Różne kraje oferują odmienne standardy zakwaterowania. Przykładem niech będą nasze przygotowania do EURO 2012. Jednym z głównych wymogów UEFA jest porządna baza hotelowa w kraju organizującym imprezę.

Niestety w Polsce hoteli pięciogwiazdkowych mamy jak na lekarstwo, ale z kolei z hotelami czterogwiazdkowymi jest już dużo lepiej. Z uwagi na to, że standardy polskich hoteli czterogwiazdkowych są bardzo wysokie i tylko nieznacznie odbiegają od standardów hoteli pięciogwiazdkowych w Europie Zachodniej, dlatego UEFA zgodziła się, aby do wymaganej ilości hoteli pięciogwiazdkowych doliczyć także te o trochę niższym standardzie.

Reasumując, hotel hotelowi nie równy. Należy pamiętać, że to co ma pięć gwiazdek w Polsce może być zupełnie inne niż to niby to samo w na przykład w Tunezji. Jednakże najlepszym wyborem jest korzystanie z hoteli dobrych, międzynarodowych sieci, gwarantujących jednakowy standard usług i infrastruktury niezależnie od kraju (na przykład: sieć hoteli Hilton, hotele Sofitel, hotele Iberostar, Sol Melia, Barcelo, Mitsis, Riu, Intercontinental, Radisson Sas, Movenpick, Marriott, czy Vincci).

Inne oznaczenia standardów hoteli

Oznaczenia hoteli gwiazdkami to nie jedyne standardy. Część obiektów posiada kategorię nadaną w 3-stopniowej skali literowej (A, B, C).


Marszałek ocenia standard hotelu

Od 1 stycznia 2006 roku nadawaniem kategorii hotelom zajmują się marszałkowie województw.


Urzędnicy samorządu wojewódzkiego przynajmniej raz na trzy lata sprawdzają, czy hotel został właściwie zaszeregowany (czyli, czy nadal spełnia warunki przyznania gwiazdek).

Pełny tekst nowelizacji można przeczytać tutaj).