niedziela, 7 czerwca 2009

Hotele - co oznaczają te gwiazdki?

Standardy hoteli - trochę teorii

Zawsze zastanawiało mnie co dokładnie oznaczają te wszystkie hotelowe gwiazdki. Poszperałem trochę w sieci i oto co znalazłem.

Ilość gwiazdek informuje nas o standardzie obiektu (według lokalnej kategoryzacji):


klasa turystyczna – obiekty bez kategorii, bardzo skromne


- obiekty niskiej kategorii, skromnie wyposażone


- obiekty średniej klasy, funkcjonalnie urządzone, o przeciętnym standardzie świadczonych usług i infrastruktury

- obiekty o dobrym poziomie świadczonych usług, z dobrą obsługą,


- obiekty o najwyższym standardzie usług, zwykle z komfortowo urządzonymi pokojami i urozmaiconą kuchnią


+ lux - znak + lub lux oznacza że obiekt sklasyfikowany w danej kategorii np.

+ - wyróżnia się na tle innych ich obiektów np. hotel jest nowy


Co kraj to obyczaj.

Różne kraje oferują odmienne standardy zakwaterowania. Przykładem niech będą nasze przygotowania do EURO 2012. Jednym z głównych wymogów UEFA jest porządna baza hotelowa w kraju organizującym imprezę.

Niestety w Polsce hoteli pięciogwiazdkowych mamy jak na lekarstwo, ale z kolei z hotelami czterogwiazdkowymi jest już dużo lepiej. Z uwagi na to, że standardy polskich hoteli czterogwiazdkowych są bardzo wysokie i tylko nieznacznie odbiegają od standardów hoteli pięciogwiazdkowych w Europie Zachodniej, dlatego UEFA zgodziła się, aby do wymaganej ilości hoteli pięciogwiazdkowych doliczyć także te o trochę niższym standardzie.

Reasumując, hotel hotelowi nie równy. Należy pamiętać, że to co ma pięć gwiazdek w Polsce może być zupełnie inne niż to niby to samo w na przykład w Tunezji. Jednakże najlepszym wyborem jest korzystanie z hoteli dobrych, międzynarodowych sieci, gwarantujących jednakowy standard usług i infrastruktury niezależnie od kraju (na przykład: sieć hoteli Hilton, hotele Sofitel, hotele Iberostar, Sol Melia, Barcelo, Mitsis, Riu, Intercontinental, Radisson Sas, Movenpick, Marriott, czy Vincci).

Inne oznaczenia standardów hoteli

Oznaczenia hoteli gwiazdkami to nie jedyne standardy. Część obiektów posiada kategorię nadaną w 3-stopniowej skali literowej (A, B, C).


Marszałek ocenia standard hotelu

Od 1 stycznia 2006 roku nadawaniem kategorii hotelom zajmują się marszałkowie województw.


Urzędnicy samorządu wojewódzkiego przynajmniej raz na trzy lata sprawdzają, czy hotel został właściwie zaszeregowany (czyli, czy nadal spełnia warunki przyznania gwiazdek).

Pełny tekst nowelizacji można przeczytać tutaj).



1 komentarz:

  1. Tylko to też warto wiedzieć, że nie w każdym kraju te standardy oznaczają to samo. Ja jestem zdania, że samemu się warto przekonać jak w danym hotelu jest i jeśli się podoba to tam wracać. Tak jak mnie zauroczył Krakowski http://www.hotelsecesja.pl oby jak najwięcej takich u nas w kraju. Urządzonych ze smakiem i klimatycznych.

    OdpowiedzUsuń